Home » Nieuws » Vinkbikes.nl test de nieuwe Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray!

Vinkbikes.nl test de nieuwe Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray!

Gepubliceerd op 17 oktober 2018 22:29

Al geruime tijd was er bekend dat Schwalbe met een nieuwe en vernieuwde mountainbike band op de markt zou komen. Dat was namelijk de vernieuwde Racing Ralph en de nieuwe Racing Ray, wat gepland stond voor 2018. Begin september konden deze banden voor het eerst geleverd worden.


In samenwerking met Schwalbe was dit een mooie uitdaging voor VinkBikes.nl om deze banden uitvoerig te testen. Aan de hand van de prestaties op het parcours, maar ook het monteren van de banden, wilden wij een zo goed en compleet beeld geven aan de consument, hoe goed deze nieuwe Schwalbe banden zijn.

 

Het aangeleverde pakket was zorgvuldig verpakt, en aan alles was gedacht. Drukmeter en bandenlichters. Ook Schwalbe Doc Blue om de wielen tubeless te maken en uiteraard de verpakte Schwalbe banden.

UITSTRALING

Bij het uitpakken van banden viel wederom op, dat de compound hardheid op de band gemarkeerd staat door middel van een rode of blauwe streep over het loopvlak. Opmerkelijk is, is dat de bandenmaat aangeduid staat in het rubber tussen de noppen. Een erg mooi detail.
Als eerste was het taak de banden te monteren en tubeless maken. De banden gingen er goed omheen en zaten lekker strak om de velg. Daarmee konden ze in dit geval, na de toevoeging van Schwalbe Doc Blue, zonder enige moeite op druk gezet worden.

In het verleden heb we nog wel eens banden gehad, die in het begin na montage nog wat afliepen, maar opvallend genoeg hadden we hier bijna geen last van.
In het geval van het eerste geplande evenement met deze banden: De Ghost veldslag om Norg, konden ze de nacht erna op 2.1 bar gezet worden. Dit in verband met de vele lange gravel stukken van het 100km lange parcours.

 

GEVOEL

Niet alleen waren het vele rechte stukken. Ook single tracks, gras stukken en asfaltwegen kwamen aan bod tijdens de Ghost veldslag om Norg.
Het begon allereerst over wat bospaden met wat bochten waarin je de grip goed kon voelen. Ondanks dat de rolweerstand redelijk goed aanvoelt op de rechte stukken, merkt je dat in de stoffige bochten door de noppen aan de zijkant, je goed grip had in het losse zand. De noppen grijpen goed in de grond en behaalde een optimale prestatie waarbij grip nodig was.
Ook op de single tracks was het vertrouwen snel te vinden om maximaal te kunnen profiteren van de grip, wat deze Schwalbe banden je bieden op het terrein. Bij korte bochten met wat losse wortels heb ik geen moment van een gevoel gehad, dat de prestatie van deze band mij in de steek liet.
Zelfs niet bij de schuine passage langs de bergwand waar we overheen moesten. Ook daar greep de nop aan de zijkant van de band zich goed in de grond.

CIJFER

Als ik kijk naar de Racing Ray, is het gevoel van grip aan de voorkant zeker goed! Ik zou daarvoor een 9 geven.

De rolweerstand is een compromis tussen grip en snelheid en door de nopjes moet je iets inleveren op de rolweerstand. Toch zou ik het een 7 geven gezien je alsnog goed snelheid kan maken met deze band.


Daarnaast de Racing Ralph die op het achterwiel gemonteerd was, was het echte grip gevoel iets minder. Mede doordat de band ook is ontworpen om snelheid te creeren in plaats van maximaal grip te hebben geef ik deze band een 8 voor de grip. Wat dat betreft is de rolweerstand een stuk minder dan de Racing Ray en geef ik deze ook een 8.
Zeker met de winter in aantocht en de voornamelijk bosgrond parcoursen in Nederland, zal dit een super setup zijn voor op je bike. Met droge maar redelijk harde ondergrond, kunnen deze banden optimaal presteren tussen grip en rolweerstand.

 

tekst: Perry Vink

 


«   »